Airgun Accuracy

Only accurate airguns are interesting!

De CZ 200 / Airarms S200 Trekker Afstelling – The CZ 200 / Airarms S200 trigger adjustment

Afstellen van de trekker van de CZ200

Door: David Enoch, (vertaald in het Nederlands door Sven). Oorspronkelijk gevonden op het Yellow Forum (Network 54)

Original text at: http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1314988926/CZ+200+trigger

Hieronder staat hoe ik denk dat de trekker het beste kan worden afgesteld. Controleer of de buks niet geladen is. Verwijder de lucht cilinder. Van voor naar achteren zijn er 5 inbusschroeven voor de trekker afstelling:

Schroef A (klein) is de vrije slag afstelling. Kleine verstellingen hebben een groot effect. 1 slag verwijdert bijna de hele vrij slag.

Schroef B (groot) is de afstelling van de 1ste trap. Je kunt deze schroef zo ver verstellen je de hamer niet meer kunt spannen, of dat je geen 2de trap meer hebt.

Schroef C (groot) is de afstelling van de 2de trap. Hiermee kun je wat ‘sleep’ verwijderen. (het kan zijn dat deze onder de trekkerschoen zit zodat je die eerst moet verschuiven).

Schroef D (klein) is de eindstop. Hij beperkt de slag van de trekker na het schot. Hij moet wel een heel eind in voordat hij zijn werk doet.

Schroef E bepaalt de trekkerdruk. Er zit een veer onder. De schroef heeft aan de bovenkant een glad deel waar de veer op zit. Schroef E bepaalt de druk van zowel de 1ste als de 2de trap.

CZ200 / Airarms S200 Trigger schematic drawing

CZ200 / Airarms S200 Trigger schematic drawing

Trekker Afstellen:

Verwijder de kolf. Verwijder de trekkerbeugel. Daarbij zal de veer onder schroef E loskomen. Bewaar deze veer op een veilige plaats. U zult merken dat de trekker nog steeds ‘veert’. Dat komt omdat er nog een tweede veer is. Dat is waarschijnlijk de reden waarom sommigen zeggen dat het geen echte 2-traps trekker is. Maar zowel de 1ste en 2de traps schroeven bewegen de hefboom die de hamer tegenhoudt. Dat betekent dat het een echte 2-traps trekker is. Verwijder de trekker schoen anders zit die in de weg.

De zwaluwstaart waar de trekkerschoen op zit heeft een kleine groef in de rand die de neiging heeft om langs de rand van het systeemblok te schrapen. Dat veroorzaakt een schraperige en onvoorspelbare 1ste trap. Dat is te verhelpen door de kleine voorste schroef A ver genoeg in te draaien. Zodanig dat de groef niet zichtbaar is gezien vanaf de zijkant van het systeemblok. Daarvoor moeten eerst schroef B en C wat uitgedraaid worden en dan kan de voorste kleine schroef A tot de zwaluwstaart beweegt met de rand uit het zicht achter het systeemblok.

Verstel nu de trekker stop met de kleine schroef D. Die zit diep. Ik kon eerst niet zien of het een schroef of een gat was. Het is in feite een trigger stop. Je moet deze indraaien tot hij bijna verdwijnt voordat het daadwerkelijk iets stopt. Ik paste die van mij aan totdat hij nog maar ongeveer 3 slagen in de zwaluwstaart zat. Er moet eigenlijk een langere stelschroef in.

Als je het nog niet gedaan had voor de afstelling van de trekkerstop met schroef D, draai dan nu de twee middelste medium schroeven een paar slagen uit. Als je naar de zwaluwstaart kijkt zie je waar de 2e trap schroef C op de hefboom drukt. Duw op de hefboom op die plek (ik gebruikte een kleine inbussleutel). Span de hamer (heb je de lucht uit de cilinder verwijderd, en is de buks ongeladen?). Terwijl u de hefboom omlaag duwt, met de hamer gespannen, duw dan op de zwaluwstaart, (zoals je normaal zou doen de met trekker) tot aan de aanslag. Als de twee middelste schroeven B en C ver genoeg uitgedraaid zijn dan mag de hamer niet loslaten (niet schieten). Terwijl U nog steeds op de hefboom duwt draait U schroef B in tot de hamer loslaat (schot afgaat), Draai dan schroef B weer 1 slag uit.

Span de hamer opnieuw. En duw dan op de zwaluwstaart en dan mag de hamer niet loslaten. Doet hij dat wel dan is schroef B te ver ingedraaid. Draai hem uit in stappen van 1/2 slag tot de buks consequent niet afgaat als U op de zwaluwstaart duwt.

Dan spant U de hamer weer en terwijl u op weer op de hefboom drukt, draait U schroef C in tot de buks afgaat. Draai dan schroef C een 1/2 slag verder in.

Installeer de trekker schoen, maar laat hem los. Installeer de veer onder schroef E in de trekkerbeugel. Draai dan schroef E eerst helemaal uit de trekkerbeugel, en draai hem daarna 3 volledige slagen in. Zorg ervoor dat de veer goed uitlijnt met de punt van de schroef tijdens de re-installatie.

Monteer de kolf. Schouder de buks en pas de positie van de trekker schoen aan totdat hij goed zit voor Uw vinger. Vergeet niet dat, hoe verder de trekkerschoen naar achteren staat hoe lichter de trekker gaat. Probeer de trekker met lege of uitgedraaide cilinder, je moet nu een erg lichte 2-stage trekker hebben. Het is eerst misschien moeilijk om de 2 trap te voelen, maar na een paar keer proberen moet je het vrij goed kunnen voelen. Als je geen 2e trap voelt dan moet schroef E een 1/2 slag per keer ingedraaid worden tot het gewicht en het gevoel goed zijn.

Als je de trekker overhaalt en de buks gaat niet af, draai dan de trekker schoen los, en schuif deze naar voren. Draai schroef C in terwijl U op de trekker drukt tot de buks afgaat. Vervolgens 1/2 slag meer indraaien. Verstel schroef E tot het gevoel en het gewicht perfect zijn voor u. Die van mij is ongeveer 4 slagen in gedraaid. Maar ik schiet Benchrest. Als je HFT schiet wil je een zwaardere trekker. Met de trekker op deze manier afgesteld moet u een lichte, korte eerste trap hebben, een korte/ duidelijke tweede trap, en weinig trekker beweging na het schot.

David Enoch.